perjantai 30. joulukuuta 2016

Suuria lupauksia.

Vuosi vaihtuu ja sekä menneelle, että tulevalle tulisi asettaa odotuksia ja lupauksia jotka sitten toteuttaa, tai jättääpi toteuttamatta. Useimmasti itselläni ne jää toteuttamatta, sillä ne vaan jäävät. 

Tänä vuonna laihdutan 10kg. Puhf. Vuoden lopussa olen tuplannut ne 10kg, enkä suinkaan laihtuen, vaan oi ihanuutta, minua on nyt 10kg enemmän, kun alkuvuodesta. En liiottele tänä vuonna.. Puhf..Noh jos nyt ihan vähän..

Tänä vuonna löydän työpaikan. Puhf. Vuodenlopussa huomaan, etten kaikkien niiden hommeleiden välissä, mitä vuoden mittaan on tullut tehdyksi, ole ehtinyt edes kiusaantumaan siitä, etten tänäkään vuonna saanut palkallista työtä, enkä vakituista paikkaa. Olkapäidenkohautuksella sama tavoite siirtyy seuraavalle vuodelle, viitsimättä laskea monesko siirto se oli. "Ensivuonna en edes yritä."mutinan saattelemana.

Vaan ensivuonnapa minä otan ja olen reippaanpi ja liikun enemmän. Puhf..* Lokakuu soffaperunan istutus käynnistetty. Marraskuu soffapottu kasvaa versoja. Joulukuu soffapottu kukkii ja voi hyvin juurtuneena tietokoneeseen..

No mutta entäpä ikuisuus Uuden Vuoden lupaus. Tänä vuonna  löydän unelma kumppanin itselleni.  
Puhf* Vuoden lopussa skoolaan Naapurin Rouvan ja muiden ystävieni seurassa, tai ihan itsekseni hymistellen, edelleen "vapaana kuin taivaan lintu." Osaamatta kunnolla arvostaa sitä, etten tänäkään vuonna joutunut kokemaan perheväkivaltaa, pakenemaan juoppoa puolisoa, enkä taistelemaan Virtaseni kanssa oikeudesta sanoa ääneen mielipiteitäni. 

En tosin myöskään tullut talloneeksi puolisoani jalkoihini omine suurine vaatimuksineni, enkä loukkanneeksi hänen oikeuksiaan omaan yksityisyyteen ja vapaana olemisen tarpeeseen. Jatkakaamme siis Rakkaani samaan malliin, sinä siellä ja minä täällä. Ihan omalla tavallamme sekopäisinä, toistamme loukkaamatta. Sitotumatta mihinkään, minkä pysyvyydestä emme tässä elämässä ole varmoja, ensi elämässä voisimme jo olla oppineet sopivasti suvaitsevuutta ja rakastamisen taitoja oikeina kumppanuksina, sinä ja minä.

Perhe-elämä, no tämän minä jo saavutin ja oi kuinka mukava perhe minulla on. Kaikki osat tallella ja kiinteimmässä ydinperheessä, toimiin koko homma räiskyvästi ja tunteella.Tulevalle vuodelle ei muutos vaatimuksia. Kaikki rakkaita ja tärkeitä, omalla paikallaan, jatkakaa edelleen. 

Ensivuonna minä koitan olla ymmärtäväisenpi muita kohtaa. Puhf. Hmm, en todellakaan koita. 
Olen juuri semmoinen kuin olen, ensinnäkin, jos minua ei edes yritetä ymmärtää, miksi käytäisin voimiani sen ymmärtämiseen, ettei toinen ole valmis ymmärtämään, tai muuttumaan rahtuakaan? Miksi itsekään koettaisin muuttua, jos toinen ei sitä tee? Äh, tänä vuonna minä koitan olla ymmärtäväisenpi itseäni kohtaa. Minä nimittäin olen ihan maailman parasta seuraa itselleni. Ja aina läsnä. Myös silloin, kun ei kaikki mene niin hyvin. Teeppä perässä ja arvostele vasta sitten minua itsekyydestä.

Lisää Uuden Vuoden lupauksia. Hei, minä lupaan hymyillä ja nauraa, olla oma tonttumainen ja kummallisen hullu itseni. Minä lupaan etten laihduta kiloakaan, ellei se tunnu hyvältä idealta. Minä lupaan etten tänäkään vuonna muutu hullua hurskaammaksi. Syön herkkuja, kuten ennenkin ja kirjoitan ympärilläni seikkailevat tarinat luettavaksesi, sen mukaan kuin ennätän ja ne kohdalle osuu. Ja kyllä, minä skoolaan ja kippistän, en edes yritä tehdä itselleni uusia lakeja ja rajoituksia, muu maailma tekee niitä ihan riittävän paljon puolestani.

Ja tänä vuonna minä rakastan. Niin hyvinä, kuin huonoina päivinä. Niin minua, kuin kanssa ihmisiäkin ja riippumatta siitä, osaammeko me kukaan, loppujen lopuksi olla riittäviä tälläsenaan. Yritämmehän kuitenkin parhaamme.

Ja jos en onnistu lupauksissani, etkä sinä omissasi. Lupaan, etten tuomitse sen enenpää itseäni, kuin sinuakaan, vaan otamme ja yritämme uudestaan uudella tavalla. Ja minä pyrin myös unohtamaan asiat, jotka ei ilahduta. Vanhojen muistelu, jatkukoon vastedes, vain hyvässä hengessä.

~*~


Kiitos ja ole hyvä, kaikesta tähän saakka.
Valtavan upeaa loppuvuotta ja kerrassaan loisteliasta vuotta 2017. 
Siinä olkoon kaikki kohdallaan, vinksin, vonksin, heikun, keikun, oikun, eikun, pönksis. Eli sillai kutkuttavan kivasti.









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti