maanantai 6. lokakuuta 2014

Lehtikauppias

 Jos rakas lehtikauppias haluat saada myydyksi lehtiä, ihan muutama vinkki Sinulle.



1. Äläpuhuhengittämättäyhteenputkeeen5minkerrallasilläjosenvoipuolustautuamuutoin (esin tunkemalla lauseita puheenpulputuksen väliin) lyönluurinkorvaasi.

2. ÄLÄ HUUDA!! korvani on kiinni puhelimessa, jos huudat, se rikkoo tärykalvoni.

3. Älä KIMITÄ JA HUUDA. Tämä koskee etenkin heleä äänisiä tyttöjä nuoruutensa innossa. En ole kuuro, en typerä enkä kovikaan kestokykyinen kimakoille pilleille. Pienennä volumea! Hillitse intoasi.

4. Älä ole monotooninen robotti. Ota purukumi pois suustasi. Älä mässytä maiskuta, tai syö sormiasi puhuessasi. Koeta puhua selkeästi artikuloiden ja painottaen tärkeitä pointteja, muista tauottaa puheesi ja anna myös ASIAKKAAN osallistua keskusteluun.

5. Jos kysynyt,  odota, että sinulle vastataan.
 Otetaanpa esimerkki: 
                                         Lehtikauppias (tämä olet sinä): Hei asiakas, onko hetki aikaa?
                                         Asiakas: Eipä ole nyt, pahoittelen.

6. Jos asiakas vastaa näin, KUUNTELE ja YMMärrä, hänellä ei ole aikaa sinulle. Lopeta puhelu ja soita seuraavalle asiakkaalle, joka voi vastata -Kyllä, minulla on aikaa.

7. Jos asiakkaalla on aikaa, se ei tarkoita, että seuraavan 5min voisit taas kimeällä äänellä huutaen, kiljua ilman välihengityksiä asiaasi suoraan paperilta lukien, sillä huhuu, asiakas täällä langalla edelleen, "enymmärräsanaakaanpuheestasiilmanvälimerkkejäjataukoja"

8. Sinä tiedät mitä myyt, minä en. Näe hiukan vaivaa ja väännä ratakiskoa mukavamman muotoiseksi. Olet puhelimessa, en näe kasvojasi, mutta kuulen huokailusi ja tuskailusi. Kyselemiseni ei ole tyhmyyttä, vaan tahdon tietää, mitä minulle kauppaat, arvon nuori lehtimyyjä. Harkitsen siis tässä vaiheessa tilaavani tuotteesi, Kauppaa se minulle vastaamalla kysymyksiin.

9. Edelleen kun kyselen, anna minulle vastauksia ja anna puhetulvan välissä aikaa tehdä kysymyksiä, jos en ole mieltynyt saamiini vastauksiin minulla on oikeus kieltäytyä. Hyväksy se ja soita seuraavalle.

10. Jos pidät työstäsi se kuuluu äänestäsi, jos et, sekin kuuluu äänestäsi. Samoin kuuluu asiakkaan äänestä onko puhelusi ajoitukseltaan hyvä vai huono, jos asiakas hönkäisee hengästyneen haloon puhelimeen hän ei välttämättä tahdo puhua kanssasi lehtikaupasta vaan lultavasti lenkkeilee tai harrastaa hävyyttömyyksiä esim. pakenee poliisia, tai verokarhua. soita toiste uudelleen.

11. Älä kauppaa humalaisille tai selostamasi jutun  unohtaneille mummoille ja paapoille MITÄÄN, he ei muista tapahtunutta he ei tahdo lehtiäsi, mutta he saavat sen ja laskun silti ja unohtavat maksaa ne.

12. Älä merkitse minun tilanneen Mitään, jollen todella ole tilannut jotain, minä muistan että löin luurin korvaasi kuunneltuani riittävän pitkään, tauotonta kimittävää innokkuuttasi siitä, että Teillä on nyt mahti tarjous vain minulle. Et muistanut edes kuunnella sanoinko mitään kun kysyit että olenko minä henkilö se ja se. Ei en ollut Se ja Se. Luit kysymyksesi suoraan paperilta ja unohdit  että Senjasen kohdalle, piti muuttaa ASIAKKAAN NIMI



                                               Ystävällisin terveisin Senjasen Wiltsu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti