maanantai 19. lokakuuta 2015

Luonnonkansan turinoita: Höyhen Keiju


Höyhen keiju hupsahti

ensin eteeni hiekalla. 

Hän oli pahan kerran 

pöpperössä


ja hämmentynyt. 


Mutta hetken hiekkoja 

pudisteltuaan 

oli Keijulla hassutukset mielessään.



Voi puhalla,

lentoon lähetä,

pitää mennä katsomaan, 

tähtiä, tai mitä vain, 

maailman mukavuutta, 



ei jouda jäämään,

tekemään 

tuttavuutta tämän 

pitenpään. 


Laitan viestin,

tai tuulelle tarinan,

kyllä sen kuulet,

kun hiljaa,

hitaasti hissutat.


Tuuli tuo ja tuuli vie

 nyt kiire jo on

puhalla, puhalla.

Pois päästävä on.


Ja minä puhalsin.




Lensi väkkäränä metrin, 



jos toisenkin,

tuo Höyhenkeiju soma,

joka tuulen oma. 



Vaan lässähti 

rantaveteen

ja hätäännyin,

mikä nyt eteen .


Uppoaahan tuo,

kun höyhenhelmat

vettä juo. 


Vaan

huiskishaiskis

tättärää

keiju mua tervehtää 

ja jo luistimilla 

liitää,


pitkin pintaa Päijänteen,

Matkaan arvaamattomaan.


Laulaa lauluaan,

"hei hoi höyhenet,

tulkaa hitupikkuiset,

tää on hauskaa tättärää,



Tanssi talven alkaa,

vailla jäitä liidän, 

nopeana kiidän.

Etsin hauen mahtavan,

sen ratsukseni opetan

ja kuljen kuuran teille,



sieltä vaikka 

tuntureille.



Olen keiju huoleton,

mulla taskus suuri ilo on 

ja

sydämessä rakkaus, 

tuon hassun naisen puhallus.



Se vie minut 

maailmalle. 




Tiedät tien sä Keijumaahan,

siellä jälleen 

nähdä saat,

Kaikki hitupikkuiset,

Keijuäidin rakkaudet.






Kiitos Armas ystäväin,

kun matkaan minut laitoit näin.

Mun tiet on auki tähtiinkin, 

noihin kauniin tuikkiviin 

ja veden pinnan väreisiin.


Niihin nimet kirjattiin.

Minun ja Keijun toisenkin.


~W~





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti